اخذ خمس با چه قيمت و روش؟


همانطور كه همگان اطلاع دارند، خمس يكى ازفريضه هاى اسلامى است كه البته در مذهب شيعه پذيرفته شده و يكى از انواع مالياتهاى اسلامى است كه به منظور رفع مشكلات مالى امت اسلامى و توزيع عادلانه ثروت و تقويت بنيه مالى حكومت اسلامى وضع شده است

خمس به معنى پرداخت يك پنجم منفعت حلال و درآمدى است كه از طريق : غنائم جنگى ، صنعت ، تجارت، كسب و كار ، غواصى ، و معادن كسب شده باشد

مقدمه وجوب خمس اين است كه فرد اهليت داشته و بتواند سال مالى و خمسى خود را محاسبه كند

حال با اين مقدمه به سراغ ماجراى دريافت خمس از يك فرد خاص در يك شهر خاص مى رويم

✅ شنيده شده در يك شهر كوچك كه معمولاً اهالى ان يكديگر را مى شناسند يك فردى به نام ” الف ” كه بر اثر تصادف سلامت روحى و روانى خود را از دست داده است و مدتهاست مشترى پزشكان و روانپزشكان مى باشد و همگى از وضعيت روحى و روانى و به نوعى سفيه بودن و محجور شدنش مطلع شده اند اخيرا بدون هماهنگى با اعضاء خانواده اش نزد يك مقام روحانى رفته و مبلغ ٦٠ ميليون تومان بصورت دستى تقديم نموده است ، گفته شده، ظاهر اين شخص و نحوه رفتار و گفتارش گوياى عدم سلامت روحى و روانى وى دارد و اگر اين روحانى با مردم تعامل ميداشت قطعا در جريان سفاهت و محجوريت اين فرد قرار ميگرفت و على القاعده بجاى پذيرش بدون قيد و شرط اين مبلغ زياد و ذوق زدگى بايد حداقل با خانواده اين فرد تماس حاصل و پس از حصول اطمينان از سلامت فرد و عدم وجود اشكال وجه را قبول مى كرد، حال خانواده اين فرد سفيه پس از مطلع شدن از ماجرا، آشفته و نگران و مضطرب نزد اين مقام روحانى رفته و با نشان دادن مدارك پزشكى ماجرا را توضيح داده و نسبت به دريافت اين مبلغ اعتراض و خواستار استرداد آن شده اند ولى مقام محترم روحانى بدون توجه به واقعيت امر و درك حال اين خانواده مضطرب و مال باخته ، خيلى راحت گفته كه : من اين پول را بعنوان خمس دريافت كرده و به حساب واريز كرده ام و امكان باز پرداخت ان وجود ندارد، همين !!

در صورتى كه شرط اول هرگونه تكليف شرعى و يا هرگونه معامله اى داشتن اهليت و قصد و نيت است و اقاى الف فاقد اين شرط بوده وپذيرش اين مبلغ زياد از وى قطعا خلاف شرع است، بديهى است اگر اين مقام روحانى رسيد بانكى مبنى بر واريز نمودن اين مبلغ بعنوان خمس را ارائه دهد ما قادر خواهيم بود اين مبلغ را بخانواده مضطرب برگردانيم، ايكاش كسانى كه مجوز دريافت خمس را دارند مقدارى از وقت خود را مصروف توجيه كردن معدنداران كه بيشترين خمس بايد از انها گرفته شود مى نمودند.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *