عطر دل انگیز گل محمدی در شاهکار عصر صفوی نطنز


به گزارش روابط عمومی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نطنز، همزمان با آغاز اردیبهشت و با همت و تلاش یکی از فعالان حوزه گردشگری بخش وسیعی از اراضی دشت تاج آباد به زیر کشت گل محمدی رفته است.

برداشت گل محمدی در این منطقه تاریخی از اوایل اردیبهشت ماه آغاز و تا اوایل خرداد ماه ادامه دارد.

یزدانمهر سرپرست اداره میراث فرهنگی شهرستان نطنز در خصوص ویژگیهای خاص مجموعه تاریخی تاج آباد اظهار داشت: شاه عباس صفوی مجموعه تاریخی تاج آباد را برای خواهر خود، تاج خاتون بنا کرد و از آن زمان تا به حال این محل تاج آباد نامیده می شود. باغ تاریخی تاج آباد بی شک در زمره یکی از آثار ماندگار عصر صفوی به شمار می آید که در نزدیکی نطنز و در کنار آزاد راه نطنز- اصفهان واقع گردیده است. قرارگیری این باغ در محیط اطراف خود ناشی از دقت و حسن انتخاب بنیانگذار آن بوده که در دشتی باز و محاط به کوهستان آنرا بنیاد نهاده است که از تعامل منظر معماری (باغ) و انسان یک منظر فرهنگی ناب حاصل گردیده است.

ایشان همچنین افزود: آثار تاریخی موجود در این مجموعه هر کدام از نظر معماری و زیبا شناسی منحصر بفرد بوده و هم ردیف دیگر آثار ممتاز دوران صفوی می باشد. یکی از این عناصر عمارت (کوشک) گلابگیری می باشد که دارای پلانی ۸ ضلعی در داخل و در حجم بیرونی چهار ضعلی، که به وسیله چهار ایوان محصور شده یک حوض ۸ گوش در وسط کوشک قرار گرفته است. طبق روش سنتی گلابگیری، برای سرد کردن بخارهای حاصل از جوشاندن گل محمدی ظرفی را که بخار گل به آن وارد می شود در حوضچه آب روانی قرار می دهند که در این بنای تاریخی رعایت این موضوع به عمل آمده است.
یزدانمهر خاطر نشان کرد: نطنز از اولین شهرهای تولید کننده گل محمدی و گلاب ممتاز بوده که براساس نقل ها و شواهد موجود یکی از بهترین نوع گل محمدی به دلیل ویژگی جغرافیایی تاج آباد در این محل بدست می آمده است، امروزه به سبب بحران موجود در تأمین آب و شرایط و ظرفیت ویژه نطنز برای پرورش و کشت گیاهان دارویی، احیای این باغ با کشت گل های محمدی با عطر ناب احساس می شد، که این مهم اخیراً با همت و سعی و تلاش های آقای میثم مومنی یکی از جوانان فعال در عرصه گردشگری در محوطه وسیعی به مساحت ۴ هکتار زیر کشت گل محمدی قرار گرفته است.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *