همه چیز درباره سویه دلتای کرونا / جهش تازه کروناویروس با نام B.1.617.2؛ قدرت بیماری‌زایی و انتشار بالا


بسیاری از ایالت‌های متحده آمریکا از محدودیت‌های کرونا خلاص شده بودند و به مردم اجازه بازگشت به نوع زندگی پیش از عالم‌گیری کوید۱۹ داده شده بود. اما کرونای دلتا که جهش جدیدی از کوید۱۹ است در حال به‌ هم زدن شرایط جدید است.

نادیا زکالوند: روند کند واکسیناسیون با گسترش سویه جدید کوید۱۹ متخصصان بهداشت و درمان را نگران کرده است تا جایی‌که آنها تصور می‌کنند، کوید۱۹ به این سادگی قرار نیست دست از سر مردم جهان بردارد. این جهش تازه کروناویروس با نام B.1.617.2، اولین بار در هند پیدا شد و اکنون بنابه گفته سازمان جهانی بهداشت به بیش از ۷۰ کشور دیگر هم سرایت کرده است.

متاسفانه این جهش جدید کرونا، نه‌تنها قدرت بیماری‌زایی و انتشار بالایی دارد، بلکه افراد مبتلا را شدیدتر بیمار می‌کند. این موضوع برای افرادی که هنوز واکسینه نشدند یا واکنش ایمنی ضعیف‌تری در برابر ویروس کرونا دارند بسیار نگران‌کننده است.

علایم ویروس کرونای دلتا

پزشکان چینی دریافتند که کرونای دلتا سراسر کشورشان گسترش یافته است و علایم آن در افراد مبتلا بسیار شدیدتر از کرونای ویروس جدید است.

تب در این بیماری معمول است و مقدار تکثیر کرونای دلتا در بدن فرد مبتلا بسیار بالاتر از چیزی است که در شروع این عالم‌گیری مشاهده شده است و فرد مبتلا پس از ۳ یا ۴ روز به شدت مریض می‌شود.

در بریتانیا در حال حاضر ۹۱ درصد موارد ابتلا از نوع کرونای دلتاست و این بیماران علایمی چون سردرد، گلودرد و آبریزش بینی دارند.

جوان‌ترها هنگام ابتلا به کرونای دلتا ممکن است احساس سرماخوردگی داشته باشند اما این ویروس را به افرادی که در خطر ابتلای شدید هستند منتقل کنند. همچنین افراد مبتلای بدون علامت هم می‌توانند این ویروس را به دیگران سرایت دهند.

افراد باید مراقب علایمی مانند سرفه، تنگی نفس، سردرد، خستگی، از دست دادن حس بویایی یا چشایی باشند.

سرایت‌پذیری کرونای دلتا

ایالات متحده آمریکا و بریتانیا ۴۳ درصد از جمعیت خود را کاملا واکسینه کرده‌اند. اما کرونای دلتا در این چند هفته اخیر موارد ابتلا در بریتانیا را افزایش داده تا جایی که مسئولان بهداشت بریتانیا را نگران کرده است.

افزایش مبتلایان به کوید۱۹ در هند هم مشاهده شده است و کرونای دلتا در این کشور قربانی بسیاری داشته است. به همین دلیل کارشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که سرایت‌پذیری این نوع از کوید۱۹ بسیار بالاست. در واقع کرونای دلتا ۴۰درصد بیشتر از کرونای آلفا سرایت‌پذیر است.

شدت بیماری‌زایی کرونای دلتا

شواهد اولیه نشان داده است که کرونای دلتا خطر بستری شدن در بیمارستان را بیشتر از کرونای آلفا بالا می‌برد.

همچنین بررسی سازمان بهداشت عمومی بریتانیا روی بیش از ۳۸هزار نفر مبتلا به کوید۱۹ نشان داد که کرونای دلتا، ۶۱,۲درصد بیشتر از کرونای آلفا خطر بستری شدن افراد در بیمارستان را بالا می‌برد. این وضعیت نشان می‌دهد کرونای دلتا می‌تواند شدت بیماری را در مقایسه با کرونای آلفا بسیار افزایش دهد.

بررسی‌ها نشان داده است کرونای دلتا بیشتر افرادی را گرفتار و راهی بیمارستان کرده است که هنوز واکسن کرونا دریافت نکرده‌اند. این نتیجه نشان می‌دهد که وقتی افراد در برابر کوید۱۹ کاملا واکسینه شوند، حتی کرونای دلتا نمی‌تواند آنها را چنان بیمار کند که در بیمارستان بستری شوند.

واکسن‌های کوید۱۹ و کرونای دلتا

شواهد دیگری نشان می‌دهد که واکسن‌های کوید۱۹ می‌توانند از پس کرونای دلتا برآیند.

در تحقیقی روی ۲۰ فرد که دو دوز کامل واکسن فایزر- بیون‌تک دریافت کرده بودند، بدن آنها به اندازه کافی پادتن برای مقابله و خنثی‌سازی عملکرد انواع جهش‌های کرونا، از جمله دلتا را داشت. این موضوع نشان می‌دهد که واکسن‌های فعلی می‌توانند فرد را در برابر کرونای دلتا مقاوم کنند.

بررسی‌های دیگر روی اهمیت واکسیناسیون تاکید دارد، به‌ویژه اکنون که کرونای دلتا به‌سرعت در حال گسترش است.

محققان موسسه فرانسیس کریک در لندن گزارش داده‌اند که واکنش ایمنی بدن افراد پس از دریافت دوز اول فایزر-بیون‌تک نمی‌تواند به اندازه سویه اولیه کرونای جدید در برابر کرونای دلتا قوی باشد. بنابراین لازم است که واکسیناسیون افراد تکمیل شود و آنها هر دو دوز واکسن را دریافت کنند تا در برابر کرونای دلتا مقاوم شوند.

وقتی افراد کاملا واکسینه شوند، در برابر کرونای دلتا ۸۸درصد ایمن باقی می‌مانند که البته این ایمنی در برابر کرونای آلفا بیش از ۹۳درصد است. اما اگر افراد یک دوز واکسن دریافت کرده باشند، فقط ۳۳درصد در برابر کرونای دلتا و ۵۰درصد در برابر کرونای آلفا ایمن خواهند بود.

افرادی که واکسیناسیون‌شان تکمیل نشده است و آن دسته از افرادی که نقص ایمنی دارند یا مسن هستند در معرض خطر ابتلا به کرونای دلتا قرار دارند. همچنین افراد بالای ۸۰ سال یا کسانی‌که دچار سرکوب سیستم ایمنی بدن هستند، باید کاملا مراقب این نوع کرونا باشند، چراکه در صورت ابتلا، بیماری‌ آنها بسیار شدید خواهد بود یا حتی ممکن است جان خود را از دست بدهند.

کرونای دلتا و ادامه محدودیت‌های کرونایی

کارشناسان بهداشت ایالات متحده آمریکا، وضعیت بریتانیا را همچون هشداری تلقی کردند و در تلاش‌اند که این اتفاق (گسترش کرونای دلتا)، اوضاع فعلی کشورشان را به هم نریزد. بریتانیا به دنبال افزایش موارد ابتلا به کرونای دلتا، قصد دارد پایان محدودیت‌های کرونا را چند هفته به تعویق اندازد.

منبع:healthline

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *