پرونده قطور تاجگردون/ماجرای تشکیل هیئت ۷ نفره‌ توسط قالیباف/میزان خط فقر در تهران/روحانی: دولت در ۶ ماه اخیر یک روز استراحت نداشته است


ادامه ماجرای اعتبارنامه تاجگردون

حجت الله فیروزی، نماینده مجلس با اشاره به تأیید اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون منتخب مردم گچساران در کمیسیون تحقیق اعتبارنامه اظهار داشت: طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، کمیسیون تحقیق برای بررسی اعتبارنامه تاجگردون منحصراً ۱۵ روز فرصت داشت که این فرصت به اتمام رسید و قابل تمدید هم نبود.

وی با بیان اینکه کمیسیون تحقیق فرصت کافی برای بررسی اعتبارنامه تاجگردون نداشت ادامه داد: اسناد و مدارک مربوط به پرونده منتخب مردم گچساران بالغ بر هزار صفحه بود و ما فرصت کافی برای راستی‌آزمایی کلیه اسناد و مدارک را نداشتیم و همین مسئله موجب شد تا نتوانیم برخی اسناد و مدارک را مورد بررسی قرار دهیم.

سخنگوی کمیسیون تحقیق مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بر این اساس، کمیسیون تحقیق بر اساس اسناد موجود و گزارش برخی از رده‌های نظارتی درباره اعتبارنامه تاجگردون تصمیم‌گیری کرد.

***

آخرین آمار کرونا در ایران

سیما سادات لاری،سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره آخرین آمار مبتلایان به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از آن گفت: از دیروز تا امروز ۴ تیر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۵۳۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند که یک هزار و ۳۴۰ مورد از آنها در بیمارستان‌ها بستری شدند.

وی گفت: به این ترتیب مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲۱۲ هزار و ۵۰۱ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۳۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۹ هزار و ۹۹۶ نفر رسید.

***

جدیدترین حکم قالیباف به نام چه کسی زده شد؟

محمدباقر قالیباف در حکمی حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا قاسمیان را به ریاست کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس منصوب کرد و خطاب به وی اظهار داشت: نظر به تعهد دینی و انقلابی و سوابق پژوهشی، قرآنی و حوزوی، جنابعالی را به عنوان “رییس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد” مجلس شورای اسلامی منصوب می‌کنم.

قاسمیان دانش‌آموخته دانشگاه صنعتی شریف است و پیش از این معاون پژوهش حوزه‌های علمیه استان تهران، استاد دروس عالی حوزه و دوره‌های دکتری دانشگاه و پژوهشگر در حوزه‌های قرآنی، فقهی، اصولی  بوده است.

***

تا دقیقه و ثانیه آخر با همان روحیه ساعت اول کارمان تلاش می‌کنیم

حجت السلام والمسلمین حسن روحانی، رییس‌جمهوری روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با بیان اینکه من یک روز استراحت در این شش ماه اخیر در بین مسئولین اجرایی کشور ندیدم؛ گفت: ما تا دقیقه و ثانیه آخر با همان روحیه ساعت اول کارمان تلاش می‌کنیم. افتخار ما است برای این مردم کار کنیم. من می‌دانم مردم با مشکلاتی در این روزها روبرو هستند. قیمت برخی کالاها در نوسان است که مردم را آزار می‌دهد ما قدرت عبور از این مشکلات را داریم. شرایط اردیبهشت و خرداد از اسفند سال گذشته و فروردین بهتر است.

***

شانس پیروزی اصول‌گرایان در انتخابات 1400 وابسته به عملکرد مجلس یازدهم است

ناصر ایمانی، کارشناس مسائل سیاسی درباره انتخابات 1400 گفت: اینکه کدام جناح در انتخابات ریاست جمهوی سال 1400 از شانس بیشتری برای پیروزی برخوردار است، به عملکرد مجلس یازدهم طی یک سال آینده بستگی دارد. اگر این مجلس بتواند تا حدودی دورنمایی را به مردم نشان بدهد که در پی حل مشکلات عمدتا اقتصادی مردم می‌باشد، اصول‌گرایان شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری 1400 خواهند داشت.

وی افزود: اما اگر از منظر گفتمانی مساله مورد بررسی قرار بگیرد، بر این باور هستم که یک گفتمان اقتصاد محور که توام با عدم برخوردهای تند با جهان خارج باشد، می‌تواند موفق‌تر باشد. یعنی گفتمانی شانس پیروزی بیشتری دارد که در سطح داخلی به مشکلات اقتصادی و معیشتی شهروندان نگاهی خاص داشته باشد و در سیاست خارجی نیز تندرو نباشد؛ البته باید توجه داشت که تندرو نبودن به معنای تسلیم شدن در برابر خواسته‌های زورگویانه آمریکا نیست.

سید محمدحسینی، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به فارس گفت: اصلاح طلبان هر چهره‌ای را که در سال ۱۴۰۰به میدان بیاورند با مشکل جدی رای مردم مواجه می‌شوند چرا که مردم از  ضعف عملکرد اعضای دولت فعلی و حامیان آن به شدت ناراضی هستند و به این نتیجه رسیده‌اند که این جریان با شعارهای پر طمطراق و وعده‌ رونق اقتصادی به قدرت رسیدند و هنگامی که بر اسب مراد سوار شدند خدمت به مردم و برطرف کردن معضلات را به فراموشی سپردند.

حسینی گفت:در حال حاضر در بین نیروهای انقلاب گزینه های متعددی برای ریاست جمهوری مطرح هست که باید با ساز و کار منطقی و معقول به وحدت برسند، اگر دچار تشتت و چندگانگی شوند موجب سردرگمی، دلسردی و نگرانی مردم متدین و حزب اللهی خواهند شد و چه بسا وضعیتی مانند سال ۹۲ پیش بیاید و برداشت مردم این شود که مدعیان انقلابی‌گری هم دنبال قدرت و منافع فردی و باندی خود هستند و در نتیجه  رای آوری گزینه آنان با مشکل جدی مواجه شود.

***
مگر مردم نام متخلفان را حفظ می‌کنند؟ 

عباس عبدی، تحلیل‌گر اصلاح‌طلب در خبرنیوز نوشت: بانک مرکزی ایران ساعاتی پس از دستور آقای روحانی مبنی بر اعلام اسامی متخلفان ارزی، بیانیه صادر و اعلام کرد که: درصورت عدم برگشت ارز مطابق مصوبات هیات وزیران و مصوبات شورای عالی هماهنگی اقتصادی، اسامی تمام صادرکنندگان کالا و خدماتی که ارزهای صادراتی را بر نمی‌گردانند را در رسانه‌ها انتشار خواهد داد…

مردم از حکومت و دولت انتظار ندارند که مقررات خود را به ضابطه اخلاقی تقلیل دهد و فقط به انتشار اسامی متخلف بسنده کند. اگر اقدام آنان خلاف است باید ضمانت اجرا داشته باشد و نیز مجازات مناسب برای آن در نظر گرفت. انتشار اسامی آنان یک بحث فرعی و تکمیلی است و به لحاظ وظایف حکومت موضوعی اصلی نیست.

اگر کسی باید ارز خود را بازگرداند، حتماً باید ضوابط و معیارهای بازگشت دادن ارز معین شود و از طرف دولت تضمین شود. و الا کسی از انتشار اسامی نگرانی نخواهد داشت. مگر مردم نام متخلفان را حفظ می‌کنند؟ تازه حفظ کنند چه فایده‌ای برای آنان دارد؟ چنین نحوه برخوردی به منزله بلاموضوع کردن حضور حکومت و دولت است. اگر پلیس حق بازداشت مرتکب به جرم مشهود را نداشته باشد، نبودش بهتر از بودش است.

***

استیضاح هیئت رئیسه امکان‌پذیر نیست

احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان در واکنش به اقدام برخی نمایندگان مبنی بر جمع‌آوری امضا برای استیضاح هیئت رئیسه مجلس اظهار کرد: برخی همکاران نسبت به چینش کمیسیون‌ها گلایه‌مندند در حالیکه این امر بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس صورت گرفته است.

او افزود: به عنوان مثال برخی همکاران در دوره‌های قبل در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی بودند و حالا می‌خواهند به کمیسیون عمران یا برنامه و بودجه بروند که طبیعتاً آیین‌نامه اجازه این کار را نمی‌دهد.

امیرآبادی فراهانی تأکید کرد: استیضاح همه اعضای هیئت رئیسه مجلس عملاً امکان‌پذیر نیست و نمایندگان تنها می‌توانند از یک فرد شکایت کرده و در ضمن باید دلیل موجهی برای آن بیاورند.

***

مرگ قاضی منصوری ابهام دارد؟

 مهدی فروزش، مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران در نشست خبری درخصوص پرونده قاضی منصوری گفت: سازمان پزشکی قانونی تا زمانی که استعلام از مراجع قضایی دریافت نکند، اقدامی انجام نمی‌دهد که تا این لحظه استعلامی از مراجع قضایی برای بررسی پرونده قاضی منصوری نشده است، اما ما این آمادگی را در هر ساعت از شبانه روز داریم که این پرونده و پرونده‌های دیگر را بررسی کنیم.

شرق نوشت: «مرگ غلامرضا منصوری با خشونت همراه بوده است»؛ این بخشی از نتیجه کالبدشکافی جنازه قاضی متواری است که با سقوط از پنجره هتل سه‌ستاره دوک در بخارست کشته شد. ‌مرگ قاضی منصوری که از همان ابتدا مشکوک به نظر می‌رسید و اعلام خودکشی بیشتر نشان از یک پاسخ شتاب‌زده از سوی دولت رومانی داشت، با سخنان شاهدان عینی از روز حادثه به‌شدت با تردید مواجه شده بود و اکنون هم با اعلام نتیجه کالبدشکافی جنازه از سوی دولت رومانی به ایران ظن قتل او تقويت شده است. هرچند همچنان برخی در رسانه‌های اجتماعی با انتشار تصاویر روز حادثه و ماشین حمل جنازه اصل مرگ او را نیز زیر سؤال برده‌اند… مرگ منصوری یک مرگ ساده برای تبعه ایرانی خارج‌نشین نیست زیرا او در قلب باند فساد تازه کشف‌شده قوه قضائیه قرار دارد و اگر زنده می‌بود اعترافاتش ابعاد پنهان پرونده طبری را نیز هویدا می‌کرد هرچند همچنان اصل مرگ او با تردیدهای جدی مواجه است.

روزنامه اعتماد هم نوشت: حضور غلامرضا منصوري در پرونده اكبر طبري، متواري شدنش از كشور، وعده بازگشت، مراجعه به سفارت، دستگيري از سوي پليس اينترپل، آزادي مشروط و مرگي عجيب‌تر از تمامي موارد پيش از آن، از جمله مواردي است كه از هجدهم خردادماه و همزمان با آغاز اولين جلسه دادگاه رسيدگي به پرونده «اكبر طبري و 21 همدستش» مطرح شده است.

 حميد رسايي، عضو سابق جبهه پايداري كه ظاهرا اين اواخر درپي بالا گرفتن برخي اختلافات درون‌اصولگرايي، از اين تشكل خارج شده، پا به ميدان حواشي پرونده طبري گذاشته و با معرفي «ناطق‌نوري» به عنوان عامل حضور اين متهم قضايي در سيستم حكومتي، حواشي پيرامون طبري را وارد مرحله‌اي تازه كرده است. اين عضو سابق جبهه پايداري در حساب توييتري‌ خود مدعي شده كه اكبر طبري با سابقه عضويت در ‎گروهك «منافقين» زماني كه آقاي بشارتي وزير كشور بوده با اصرار ناطق‌نوري و بدون نياز به استعلامات رايج از مراكز امنيتي به فرمانداري شهرستان نور منصوب مي‌شود و در نيمه دهه 70 باز با همان لابي به قوه قضاييه كوچ مي‌كند. بنا بر ادعاي اخير رسايي، مرحوم آقاي مروي در زمان آيت‌الله شاهرودي، در نامه‌اي خطرات ‎اكبر طبري در قوه قضاييه را يادآور مي‌شود، اما چرا ناطق به وظيفه نظارتي‌اش به خوبي عمل نكرده كه امروز با چنين پرونده‌اي مواجهيم؟! به عقيده رسايي، لازم است در پرونده طبري، روابط او با ناطق‌نوري مورد بررسي قرار گيرد. خصوصا درباره منبع تامين هزينه‌ ساخت ‎حوزه علميه مجلل ناطق‌نوري در لواسان و ارتباطش با طبري، پرسش‌هاي مهمي مطرح شده!

***

کمک هزینه مسکن را نمی‌گیرم

حجت‌الاسلام مرتضی آقا تهرانی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به پرداخت ودیعه مسکن به نمایندگان، گفت: بنده علیرغم اینکه احتیاج به این ودیعه مسکن دارم و مستاجر هم هستم این ودیعه را دریافت نخواهم کرد. وی با بیان اینکه پرداخت ودیعه مسکن به نمایندگانی که در تهران مسکن دارند اقدام مناسبی نیست افزود: مردم در شرایط فعلی در تنگنا قرار دارند و تهیه مسکن برای آنها سخت شده است به اعتقاد بنده اگر به مردم ودیعه مسکن پرداخت می‌شود به نمایندگان نیز این ودیعه را بدهند.

***

 مشوق‌ مجلس یازدهم به کمیسیون‌های کم متقاضی 

ایلنا نوشت: طی روزها و هفته‌های اخیر یکی از مهمترین موضوعات مربوط به مجلس حضور نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی مجلس بوده است. اسامی اعضای کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی زودتر از دیگر کمیسیون‌ها مشخص شد. به روال دوره‌های قبل ظاهرا تقاضا برای عضویت در کمیسیون‌های اقتصادی بیشتر از کمیسیون‌های غیراقتصادی بوده است.

فردین فرمند، نماینده میانه و عضو کمیسیون انرژی مجلس دهم درباره چرایی گرایش نمایندگان به کمیسیون‌های اقتصادی گفت: برخی نمایندگان می‌خواهند برای حوزه انتخابیه خود کارهای خاصی انجام دهند یا به دلیل منافع شخصی به این کمیسیون‌ها گرایش دارند. وی افزود: در چندین دوره نمایندگی و قانونگذاری مجلس، آیین‌نامه درستی در این باره تدوین نشده است.

علیرضا سلیمی، عضو هیات رییسه مجلس یازدهم گفت: هیات رییسه بنا دارد در دوره جدید مشوق‌های کمیسیون‌های پرمتقاضی مثل سفرهای خارجی را کم کند و بین دیگر کمیسیون‌ها تقسیم کند.

***

قالیباف اختیار قانونی خود برای انتخاب دبیران کمیسیون‌ها را به هیئت ۷ نفره‌ای تنفیذ کرد

احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیئت رئیسه مجلس در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به اینکه براساس ماده ۶۳ آیین نامه داخلی مجلس اختیار انتخاب دبیران برای کمیسون‌های تخصصی پارلمان برعهده رئیس مجلس شورای اسلامی است، گفت: رئیس مجلس می‌تواند با استفاده از این اختیار قانونی از میان کارکنان مجلس و یا افرادی خارج از پارلمان، دبیرانی را برای کمیسیون‌ها تعیین کند.

نماینده مردم قم در مجلس افزود: دکتر قالیباف رئیس مجلس با وجود این اختیار قانونی، شیوه‌ نامه‌ای را مشخص کرده که براساس آن هیئت ۷ نفره‌ای متشکل از ۳ نفر عضو هیئت رئیسه، ۳ نفر از معاونان قوانین، نظارتی و اجرایی و یک نفر هم از مشاوران رئیس مجلس، بتوانند براساس سازوکار مشخصی دبیران را انتخاب و به وی معرفی کنند.

امیرآبادی‌فراهانی تصریح کرد: به موجب این شیوه نامه، هر کدام از کارمندان قوه مقننه که دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند می‌توانند در آزمون کتبی و مصاحبه حضوری شرکت کنند و بعد از قبولی در این مراحل، اسامی پذیرفته شدگان بعد از ارزیابی هیئت ۷نفره مشخص و به دکتر قالیباف معرفی می‌شوند تا احکامشان صادر شود.

***

خط فقر در تهران ۴.۵ میلیون تومان است

انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران گفت: ما خط فقر ملی را نباید نگاه کنیم بلکه باید برش استانی آن را مد نظر قرار دهیم که به این ترتیب در تهران خط فقر ۴.۵ میلیون تومان خواهد بود و در این میان زنان سرپرست خانوار نیازمند توجه و کمک ویژه هستند.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *