دلیل ساخت‌و‌ساز در نهاد ریاست جمهوری/ اعتبارنامه تاجگردون در آستانه رد شدن/۳ سناریو درباره مرگ قاضی منصوری/کدام استان‌ها در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند؟


آخرین آمار کرونا در ایران

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از دیروز تا امروز ۱ تیر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۳۶۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۱۱۴ مورد بستری شدند. وی گفت: به این ترتیب مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲۰۴ هزار و ۹۵۲ نفر رسید.

لاری گفت: همچنین متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۱۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۹ هزار و ۶۲۳ نفر رسید.

وی همچنین با تاکید بر لزوم رعایت موازین بهداشت فردی و اجتماعی، رعایت فاصله‌گذاری‌های اجتماعی و استفاده از ماسک بویژه در اماکن عمومی گفت: استان‌های خوزستان، هرمزگان، کرمانشاه و آذربایجان شرقی در وضعیت قرمز قرار دارند.

***

تحقیقات میدانی مجلس برای اعتبارنامه تاجگردون

حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین، عضو کمیسیون تحقیق اعتبارنامه منتخبان مجلس یازدهم درباره آخرین وضعیت رسیدگی به اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون اظهار داشت: ما با بیش از 60 نفر از افرادی که با آقای تاجگردون مرتبط بودند در محل حوزه انتخابیه، تهران، شیراز و فارس و گچساران از نزدیک گفت‌وگو کرده و یا تلفنی و با شیوه‌های دیگر با آنها صحبت کردیم.

نیک‌بین در ادامه تصریح کرد:‌ متأسفانه آقای تاجگردون در دوره‌های گذشته با عنوان مدرک دکتری وارد عرصه انتخابات شده است و این سوءاستفاده از عنوان دکتری برای تبلیغات و ورود به مجلس است.

عضو کمیسیون تحقیق اعتبارنامه منتخبان مجلس یازدهم در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: براساس استعلامات محلی و میدانی که صورت گرفته است، تقریباً همه موارد مورد اعتراض تعدادی از نمایندگان مجلس درباره اعتبارنامه تاج‌گردون برای ما محرز شده و قرار است در کمیسیون تحقیق، مستندات و همچنین این گزارشات و استعلامات میدانی و محلی ارائه شود و نهایتاً گزارش جامعی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

***

روسای ۱۱ کمیسیون مجلس شورای اسلامی انتخاب شدند

انتخابات هیئت رئیسه ۱۱ کمیسیون مجلس شورای اسلامی در اجلاسیه اول برگزار شد. نتایج انتخابات هیئت رئیسه کمیسیون‌های دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی به شرح زیر است:

محمدضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی/ حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه/ عزت‌الله اکبری تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن/ محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی/ سید جواد ساداتی‌نژاد، رئیس کمیسیون کشاورزی/ محمدرضا رضایی‌کوچی، رئیس کمیسیون عمران/ حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان/ مهدی عیسی‌زاده، رئیس کمیسیون اجتماعی/ علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات/ مجتبی ذوالنور، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی/ فریدون عباسی دوانی، رئیس کمیسیون انرژی.

***

کاربلدها وارد انتخابات ۱۴۰۰ شوند، مردم پای صندوق می‌آیند

محمد خوش‌چهره، نماینده اصولگرای مجلس هفتم با تاکید براینکه برخی از سیاسیون در شرایط کنونی در حال دست و پا زدن هستند تا در افکار و انظار مردم خود را زنده نگه دارند به خبرآنلاین گفت: من اسم نمی‌برم اما کسانی که زمانی رئیس جمهور بودند و باز رجز می‌خوانند اینها تلاشی است که برای حفظ خود انجام می‌دهند و نباید در زمین انها بازی کرد. رسانه‌ها باید هوشمندی بیشتری در مواجهه با این دست از سیاسیون داشته باشند. رسانه‌ها نباید به صرف اینکه که فرد مورد نظر آنها وابستگی سیاسی به جناح مطلوب ایشان دارد و یا در جریان فکری مقابل قرار گرفته، دست به تولید محتوایی بزنند که در نهایت به سود سیاسیون تاریخ مصرف گذشته تمام شود.

خوش چهره تصریح کرد: رسانه باید با دوری از پرداختن به مباحث دست چندم، تمرکز خود را معطوف به مسائلی همچون؛ «ضعف تصمیم‌گیری در کشور»، «چالش‌های مدیریتی»، «مشکلات مردم در حوزه معاش و اشتغال»، «امنیت غذایی» و «ضرورت احیای تولید ملی» کند. با یک تحلیل عالمانه و کارشناسانه از ظرفیت‌های موجود در «مجلس شورای اسلامی» و «دولت»، می‌توان دو دیدگاه موجود در این دو قوه را به هم نزدیک کرد. قطعا زمانی که اشتراک نظر در میان دو قوه روند افزیشی پیدا کند، به تبع آن حرکت این دو بازوی مهم به سمت تأمین «منافع ملی» خواهد رفت.

***

جزئیات پنجمین جلسه دادگاه طبری

پنجمین جلسه رسیدگی به اتهامات اکبر طبری و متهمان دیگر این پرونده به ریاست قاضی بابایی در شعبه ۵ دادگاه کیفری یک استان تهران برگزار شد…  قاضی دادگاه رسیدگی کننده به پرونده اکبر طبری در واکنش به اظهارنظر نماینده دادستان مبنی بر اینکه مرگ متهم منصوری خللی در روند دادرسی پرونده ایجاد نمی کند، گفت: راجع به فوت متهم ذکر شده، تا این لحظه صحت و سقم موضوع برای دادگاه احراز نشده، در صورت احراز صحت خبر، دادگاه وفق قانون در این خصوص اظهار تصمیم می‌کند.

***

انگشت اتهام در مرگ منصوری به سمت پلیس بین‌الملل است

فرهيختگان نوشت: از عصر جمعه که خبر کشته‌شدن قاضی منصوری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، برخی افراد در داخل یا خارج کشور اقدام به حاشیه‌سازی و رازآلودکردن فضای قتل منصوری کرده‌اند… فعلا سناریوهای محتمل را بررسی کنیم.

اول خودکشی

علاوه‌بر اینکه وکیل و خانواده غلامرضا منصوری احتمال خودکشی وی را بسیار پایین می‌دانند، دلیل محکم‌تری درمورد اینکه احتمال خودکشی چندان بالا نیست هم وجود دارد. در این خصوص می‌توان به ویدئوی منتشرشده در فضای مجازی از جانب منصوری اشاره کرد و گفت که اگر او قصدی برای خودکشی داشت احتمالا ویدئوی یادشده را 19 خرداد منتشر نمی‌کرد و از تلاش برای بازگشت سخن نمی‌گفت. همچنین اگر بنا باشد این سناریو پذیرفته شود می‌توان علت آن را در عذاب وجدان و تاثر ناشی از اقدامات گذشته دنبال کرد.

دوم قتل توسط اعضای شبکه فساد در پرونده طبری

سناریوی محتمل‌تر به احتمال دخالت شبکه فساد مرتبط با اکبر طبری در این ماجرا می‌پردازد و توضیح می‌دهد احتمالا ابعاد مشخص‌نشده‌ای در این پرونده وجود دارد که فعلا از چشم قاضی و دادستان دور افتاده است. بدین‌معنا که جریانی نمی‌خواسته گنجینه اسرار منصوری در دادگاه و درمقابل چشم رسانه‌های کشور باز شود و لذا دست به حذف وی زده است. البته با مفروض دانستن این سناریو، دستگاه قضا و سیستم‌های اطلاعاتی کشور حتما باید به‌صورت جدی بخش‌های دیگری از این پرونده را بررسی کرده و اطلاعات دقیق‌تری به دست آورند تا ماجرا روشن شود.

سوم جوخه ترور منافقین

سناریوی سوم مربوط به عملیات احتمالی جریان‌های معارض و احتمالا منافقین در ماجرای قاضی منصوری است. همان‌طور که پیش‌تر گفتیم رومانی ازجمله کشورهایی است که بستر فعالیت برای گروه‌های نفاق در آن فراهم شده، از این‌رو احتمال تحرک آنها و ورودشان به ماجرا دور از ذهن نیست.

روح‌الله حسینیان، عضو جبهه پایداری هم در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان گفت سرویس‌های امنیتی-اطلاعاتی غرب قاضی منصوری را کشته باشند به نامه نیوز اظهار کرد: من که شخصا در چندین کنفرانس بین‌المللی شرکت کرده‌ام از رفتار پلیس بین‌الملل با متهمان اطلاع دارم. پلیس بین‌الملل متهمان را چنان شکنجه می‌کند که بسیاری از آنها زیر آن شکنجه‌ها جان می‌دهند. به صورت می‌توان گفت که پلیس بین‌الملل در مواردی برای کسب اطلاع از موضوعی به خصوص آن قدر متهمان را مورد ضرب و ستم و آزارواذیت قرار داده است که آنها جان خود را از دست داده‌اند. من تصور می‌کنم کشته‌شدن آقای منصوری هم مربوط به پلیس بین‌الملل است و انشگت اتهام به سمت این نهاد است.

حسینیان درباره علت آنکه جمهوری اسلامی هیچ دلیلی برای کشتن منصوری نداشته است، تصریح کرد: برای جمهوری اسلامی زنده‌بودن آقای منصوری مهم بود زیرا در صورتی که او به کشور بازمی‌گشت یا به کشور آورده می‌شد، امکان آن وجود داشت که شواهد و قرائنی در پرونده مالی مطروحه کشف شود و حتی اموال برده شده به بیت‌المال بازگردد و چه‌بسا اگر منصوری دادگاهی می‌شد بسیاری از زوایای پنهان پرونده اقتصادی اخیر کشف می‌شد. جمهوری اسلامی هیچ انگیزه عقلایی برای کشتن منصوری نداشت و اتفاقا یکی از انگیزه‌ آنهایی که منصوری را کشته‌اند از بین بردن منافع جمهوری اسلامی بوده است.

***

تجربه شكست خورده شنود

عباس عبدي در روزنامه اعتماد نوشت: يكي از آقايان نمايندگان جديد مجلس به نكته مهمي اشاره كرده‌ كه بايد آن را ريشه‌يابي كرد و توضيح داد كه انديشه پشت آن چگونه است و به چه نتايجي منجر خواهد شد؟ او اظهار داشته كه:«من شخصا از وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه مي‌خواهم به ‌طور مرتب بنده و نمايندگان را چك كنند… و حتي مكالماتمان را هم شنود كنند. من حتي حاضرم براي اين مساله به اين نهادها امضا بدهم چراكه امنيت اين مملكت و كشور براي من مهم‌تر از خودم است. من از خدا مي‌خواهم يكي مرا كنترل كند و هشدارهاي لازم را به من بدهد»…

ولي جهت اطلاع اين آقاي نماينده بايد گفت كه اجراي ايده او نه تنها غيرقانوني است بلكه بسيار زيان‌بار است و به نتايجي خلاف اهداف اوليه آن منجر خواهد شد… مردم بايد از طريق وجدانشان خود را كنترل كنند و نه از طريق شنود و دوربين. استفاده از اين ابزار براي فهم رفتار پنهاني مردم بسيار بسيار خطرناك است. استفاده از اين ابزارها بايد كاملا استثنا و مبتني بر قانون و شواهد و قراين استوار و نظارت‌پذيري دقيق باشد. متاسفانه نگاه مكانيكي و مهندسي كه به دور از دانش و بينش اجتماعي باشد مثل خوره، سياست‌گذاري در كشور را از درون پوك كرده و اين از نمونه‌هاي اوليه آن است.

فرض كنيد كه همه شنود شوند، چه اتفاقي رخ خواهد داد؟ دورويي و پنهان‌كاري بنيان رفتار عمومي مردم مي‌شود. هنگامي كه مردم بدانند، شنود مي‌شوند خود را به گونه ديگري نشان مي‌دهند. وضعيت صداوسيما را نگاه كنيد كه چگونه مهم‌ترين مجريان، اخبارگويان و خبرنگارانش مطابق ميل مديريت عمل مي‌كنند در حالي كه چون به خلوت مي‌روند، نگاه ديگري دارند و حتي برخي از آنان در رسانه‌هاي فرامرزي مشغول كار شده‌اند. اين نيست، مگر وجود فضاي بسته و غيرآزاد در بيان نظرات.

***

اصلاح‌طلبان در ۱۴۰۰ حضور بی‌قیدوشرط ندارند

علی صوفی، وزير دولت اصلاحات در روزنامه آرمان ملي نوشت: اصلاح‌طلبان… بايد توجه داشته باشند شرايط امروز کشور بحراني است و عملکرد ضعيفي که تيم روحاني در برخي موارد داشته عقبه اجتماعي آنها را کاهش داده و در انتخابات 1400 نمي‌توانند با سياست حضور بي‌قيدوشرط حاضر شوند و اصلاح‌طلبان در انتخابات 98 با اعلام راهبرد نشان دادند نمي‌خواهند تحت هر قيمتي در انتخابات باشند براي رياست‌جمهوري هم همين راه بايد در پيش گرفته شود و اگر کانديدايي با مشي کامل اصلاح‌طلبي از فيلتر شوراي نگهبان عبور کرد در انتخابات شرکت کنند.

جريان اصلاحات بايد يک برنامه قوي و کارشناسانه به مردم ارائه بدهند تا اعتماد مردم جلب شود، در غير اين صورت بايد قدرت را واگذار کنند و به دنبال ابزار‌هاي ديگري باشند که در اختيار دارند و به وسيله آن مي‌توانند تعامل را با جامعه همچنان ادامه بدهند.

جواد امام، فعال سیاسی اصلاح طلب نیز با بیان اینکه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان بعد از انتخابات مجلس یازدهم جلسه‌ای نداشته و درباره هیچ نامزدی صحبتی نکرده است، گفت: جریان اصلاحات این بار ترجیح می‌دهد که نامزد جریان خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ داشته باشد.

جواد امام در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: اسامی که به عنوان نامزد‌های اصلاح‌طلبان مطرح شده است، گمانه‌زنی بوده و بیشتر از سوی رقبا با هدف تخریب اصلاح‌طلبان مطرح می‌شود، زیرا افراد یا باید خودشان برای داوطلبی اعلام آمادگی کنند یا اینکه شورای عالی سیاستگذاری یا احزاب اصلاح‌طلب افرادی را معرفی کنند، ولی تاکنون هیچ حزب اصلاح‌طلبی فردی را برای انتخابات معرفی نکرده است.

***

تخلفات ساخت و ساز در ملک نهاد ریاست جمهوری محرز است

حجت نظری، عضو شورای اسلامی شهر تهران در خصوص انجام تخلفات ساخت و ساز در ملک نهاد ریاست جمهوری در جماران گفت:‌ دلیل ساخت چنین بنایی پس از ۶ سال توقف پروژه باید مشخص شود.

وی یکی از تخلفات انجام گرفته در این ملک را ساخت طبقه اضافی بنا برشمرد و گفت: تخلف دیگر مربوط به درختان این ملک بوده چرا که برابر تصاویر هوایی موجود این ملک در سال ۹۲ که آغاز دولت حسن روحانی بوده پر از درخت است اما سال بعد که عملیات گودبرداری در آن آغاز شده دیگر اثری از درختان دیده نمی‌شود.

نظری افزود: دولت نیز باید هر چه زودتر تکلیف این ملک را مشخص و اعلام کند که دلیل ساخت چنین بنایی پس از حدود ۶ سال توقف پروژه چه بوده است در مورد شائبه تبدیل ملک در اختیار نهاد ریاست جمهوری به خانه جدید رئیس‌جمهور نیز توضیحات لازم را ارائه دهند تا افکار عمومی گمان نکنند که مسؤولانشان در خانه‌های مجلل شمال شهر ساکن هستند.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *