دوئل حذفی مساوی ندارد/ دربی داغ؛ داغ‌تر از همیشه


تیم‌های پرسپولیس و استقلال از ساعت 19:45 عصر پنجشنبه در مرحله یک چهارم نهایی رقابت‌های جام حذفی باشگاه‌های کشور به مصاف هم خواهند رفت.

عرفان حاج‌بابایی: رابطه قرمز و آبی هیچگاه رابطه آرامی نبوده. اساسا ذات فوتبال به رقبای سنتی اجازه نمی دهد که در کنار هم در صلح و آسایش روزگار را به سر کنند و هرگاه به بهانه ای، این آتش اختلاف و جدال را شعله ور می کند. درست در روزهایی که استقلال و پرسپولیس این دو تیم بزرگ فوتبال ایران که حدود نیم قرن است با یکدیگر به رقابت می پردازند، پرتنش ترین شرایط خود را بیرون زمین فوتبال سپری می کنند و بارانی از بیانه ها و کنایه ها و بی احترامی ها را نسبت به یک دیگر روا می دارند، باید به حکم قرعه کشی جام حذفی در مقابل یک دیگر قرار بگیرند. دیداری که می تواند به دلیل قدرت و فرم خوب دو تیم به یکی از جذاب ترین دیدار های این چند وقت اخیرشان و البته به یکی از پرحاشیه ترین جدال ها تبدیل شود:

استقلال فرهاد؛ تشنه انتقام

استقلال هرچقدر که در کادر مدیریتی اش روزهای آشفته و نا به سامانی را سپری می کند و مشکلات عدیده مالی دارد، درون مستطیل سبز حال خوبی دارد. فرهاد مجیدی پس از این که توانست تیمش را به مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا برساند، روزهای پر التهابی را در لیگ برتر گذراند و همین باعث شد تا قهرمانی لیگ عملا دیگر برایش از دست رفته باشد. حالا اما داستان استقلال و جام حذفی برای فرهاد کاملا متفاوت است. او که با کنار زدن ذوب آهن به این مرحله از رقابت ها رسیده از بازی امروز مقابل پرسپولیس به چند دلیل چیزی جز برد نمی خواهد. او در ابتدا می خواهد تا به هر نحوی که شده این جام باقی مانده را برای استقلال کسب کند و اعتبار خود نزد هواداران را بیش از پیش افزایش دهد و از طرفی دیگر می خواهد به هر شکل، انتقام باخت تلخ در دربی لیگ را از پرسپولیس بگیرد. باختی که استقلالی ها معتقدند با ناداوری به دست آمده و آن ها مستحق شکست در دربی نبوده اند.

استقلال در شرایطی پا به این شهرآورد می گذارد که در 7 بازی اخیر خود صاحب 6 برد و یک مساوی شده و توانسته 11 بار دروازه حریفانش را باز کند و فقط دو گل دریافت کرده. این آمار به انضمام آماده شدن مصدومان استقلالی یعنی شیخ دیاباته، وریا غفوری و عارف غلامی برای این دیدار، آبی ها را امیدوار می کند که بتوانند با دست پر از میدان مسابقه خارج شوند.

ترکیب احتمالی استقلال در دربی نود و ششم: سیدحسین حسینی، محمد دانشگر، سیاوش یزدانی، محمدحسین مرادمند، مسعود ریگی، فرشید اسماعیلی، آرش رضاوند، وریا غفوری، محمد نادری، امیرارسلان مطهری و مهدی قایدی

دربی داغ؛ داغ‌تر از همیشه

پرسپولیس؛ راه دبل از دربی می‌گذرد

قرمزها این روزها در لیگ برتر صدرنشین هستند و فاصله چندانی تا به دست آوردن پنجمین قهرمانی پیاپی خود در لیگ برتر ندارند. قهرمانی ای که با توجه به سه بازی نه چندان سخت باقی مانده تا انتهای لیگ برتر کاملا در دسترس و محتمل است. با این حال قهرمانی در لیگ تنها چیزی نیست که تیم آماده و سرحال یحیی گل محمدی را راضی کند. آن ها هیچ بدشان نمی آید که یک بار دیگر بتوانند طعم دبل کردن در فوتبال ایران را بچشند و بتوانند در یک فصل به طور همزمان قهرمان لیگ برتر و جام حذفی بشوند. امری که برای وقوع آن باید رقیب سنتی شان را از مقابل بردارند.

پرسپولیس هم درست مثل استقلال در فرمی بسیار خوب پا به شهرآورد نود و ششم می گذارد. قرمزها هم دقیقا از 7 بازی اخیرشان صاحب 6 برد و یک مساوی شده اند و توانسته اند 13 گل به حریفانشان بزنند و 3 بار هم دروازه شان را باز شده دیدند.

قرمزها در شرایطی به بازی امروز رسیده اند که سیدجلال حسینی مشکلی برای این دیدار ندارد و عیسی آل کثیر هم احتمالا در نیمه دوم بتواند برای قرمزها به میدان برود و فقط کمال کامیابی نیا به طور قطعی این بازی را از دست داده است.

ترکیب احتمالی پرسپولیس در دربی نود و ششم: حامد لک، سیدجلال حسینی، محمدحسین کنعانی‌زادگان، وحید امیری، مهدی شیری، میلاد سرلک، احمد نوراللهی، مهدی ترابی، احسان پهلوان، شهریار مغانلو، امید عالیشاه

دربی داغ؛ داغ‌تر از همیشه

سوت در دربی بر لبان مسافری از استرالیا

حساسیت دربی نود و ششم آنقدری بالا بود که کمیته داوران تصمیم گرفت تا برای این مسابقه حساس از علیرضا فغانی دعوت کند تا به ایران بیاید و این بازی مهم را سوت بزند. فغانی که مدتی است به استرالیا مهاجرت کرده و در لیگ فوتبال این کشور به قضاوت مشغول است، قرار است برای هفتمین بار این بازی را قضاوت کند.

در شش دیداری که تا پیش از این فغانی در دربی قضاوت کرده، یک بار پرسپولیس برنده شده، 2 بار بازی به نفع استقلال خاتمه یافته و سه دیدار هم برنده نداشته.

دربی داغ؛ داغ‌تر از همیشه

کفه ترازوی دربی حذفی برای کدام تیم سنگین است؟

بازی عصر پنجشنبه دو تیم، پنجمین تقابل پرسپولیس و استقلال در تاریخ رقابت‌های جام حذفی خواهد بود. دو تیم برای نخستین بار در جام حذفی در تاریخ ۱۹ اسفند سال ۱۳۶۷ در مرحله یک چهارم نهایی به مصاف هم رفتند که بازی در وقت‌های عادی بدون گل به پایان رسید و در ضربات پنالتی این پرسپولیس بود که پیروز شد.

دومین دیدار، ۲۰ تیرماه سال ۱۳۷۸ برگزار شد. در روز فینال، پرسپولیس با گل‌های مهدی هاشمی‌نسب و افشین پیروانی در مقابل تک گل سهراب بختیاری‌زاده برای استقلال با نتیجه ۲ بر یک پیروز شد و به قهرمانی دست یافت.

پرسپولیس و استقلال در سومین بازی تاریخ جام حذفی خود، ۱۸ آذر سال ۱۳۹۰ در مرحله یک چهارم نهایی با هم بازی کردند که استقلال با گل‌های مجتبی جباری (۲ گل) و اسماعیل شریفات پرسپولیس را شکست داد. آخرین دربی جام حذفی، ۵ شهریور سال ۱۳۹۹ برگزار شد که بازی در وقت‌های اضافه با تساوی ۲ – ۲ به پایان رسید و استقلال در ضربات پنالتی با نتیجه ۶ بر ۳ پیروز شد و به فینال صعود کرد.

به این ترتیب، پرسپولیس و استقلال هر کدام صاحب دو برد در جام حذفی هستند و باید دید در دربی ۹۶ چه نتیجه‌ای رقم خواهد خورد.

دربی داغ؛ داغ‌تر از همیشه

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *