از “رونالد” تا “دونالد”


پس از پيروزى انقلاب اسلامى ايران و بعد از تسخير لانه جاسوسى أمريكا توسط دانشجويان، جيمى كارتر رئيس جمهور وقت امريكا، تحت الشُعَاع همين حادثه از رونالد ريگان شكست خورد و “رونالد” به عنوان چهلمين رئيس جمهور أمريكا وارد كاخ سفيد شد. اكنون نيز پس از گذشت ٣٦ سال شخصى بنام ” دونالد ” ترامپ موفق شد در ميان ناباورى كليه تحليل گران سياسى و رسانه ها و افكارعمومى بعنوان چهل و پنجمين رئيس جمهور أمريكا به كاخ سفيد راه يابد.

در اين ميان شباهت هاى ” رونالد” و “دونالد ” قابل توجه است.

1️⃣ هردو وابسته به جريان سياسى حزب جمهوريخواه أمريكا بوده اند.

2️⃣ هردو هيچ سابقه سياسى و اجرايى و مشاغل دولتى نداشتند.

3️⃣ “رونالد”از ميان پرده هاى سينما و بازيگرى در فيلم هاى وسترن امريكايى به كاخ سفيد راه يافت و ” دونالد” نيز پس از شومنى در تلويزيون و بساز و بفروشى برج ها و هتل بعنوان يك ميلياردر وارد كاخ سفيد شد.

4️⃣ در انتخاب هردو ،جمهورى اسلامى ايران بصورت مستقيم يا غير مستقيم اثر گذار بوده است، در حادثه تسخير لانه جاسوسى اگر گروگانها كه پس از ٤٤٤ روز توسط ايران آزاد شدند چند روز زودتر تحويل امريكا مى شدند قطعا كارتر از ريگان شكست نمى خورد، ،اين گروگانها درست ٢٠ دقيقه پس از سخنرانى ريگان در مراسم تحليف رياست جمهورى اش آزاد شدند، در مناظرات انتخاباتى خانم كلينتون و آقاى ترامپ نيز نام ايران بيت الغزل هردو شده بود، يكى از شعار هاى ترامپ پاره كردن توافق هسته اى بود.

5️⃣ “رونالد” و ” دونالد” هر دو مهارت و تخصص جالبى در موج سوارى سياسى داشته اند. ” رونالد” بر موج انتقاد از بيعرضگى كارتر و دولت وى بويژه ذلت وى در مقابل اقدام انقلابى ايران واوج گيرى احساسات راستگرايانه در امريكا سوار شد و ” دونالد” بر موج  فساد دولت، نژادپرستى، اختلاف شديد طبقاتى و بيكارى كارگران واحدهاى صنعتى سوار شد.

✳️ وأما ويژگى هاى انتخابات اخير امريكا

✅ در مناظرات انتخاباتى درون حزبى و نهايتاً بين دو كانديدا نشان داده شدكه كشور ابرقدرت امريكا وضعيت مطلوبى ندارد و از درون پوسيده است، اختلافات طبقاتى و شكاف بين مردم بيداد مى كند، مردم نسبت به دولت اعتمادى ندارند، ، امريكا يك كشور ورشكسته بوده و دو بيليون دلار بدهكارى دارد،نژادپرستى و شعار عليه سياهپوستان و زنان خريدار دارد،

✅ رأى مردم در امريكا در اين دوره ، حب لعلى نبود، بلكه يك رأى اعتراضى به وضع موجود بود.

✅ ترامپ تنها كانديدايى بود كه نه حزب دموكرات او را قبول داشت و نه حتى حزب جمهورى خواه و نه سران كشورهاى اروپايى.

✅ ترامپ توانست با سوار شدن بر موج اعتراض مردم به وضع موجود، همه را شكست دهد، هم سران حزب جمهورى خواه از جمله بوش پدر و بوش پسر و رئيس مجلس نمايندگان،هم رئيس جمهور اسبق يعنى بيل كلينتون ، و هم رئيس جمهور فعلى يعنى اوباما كه بر خلاف سنت با تمام قوا در حمايت از خانم كلينتون بميدان آمده بود( در حقيقت چهار رئيس جمهور امريكا را با يك حركت شكست داد و هم بالاخره رقيب كهنه كار خود يعنى خانم كلينتون را عليرغم داشتن كمپين وسيع مالى و سياسى و حمايت هنرمندان و چهره هاى سرشناس و هم همه رسانه هاى غول پيكر را شكست بدهد.

✅ ترامپ تنها كانديدايى بود كه بخاطر پشتوانه مالى خودش ، باج به لابى صيهونيست ها و آى پك نداد و جلوى انها زانو نزد و به اورشليم نرفت و كلاه يهودى به سر نگذاشت و لاى ديوار معروف دعا نگذاشت.

✅ ترامپ تنها كانديدايى بود كه با سياست هاى كاخ كرملين روى خوش نشان داد و خود را همسو با پوتين توصيف نمود.

✅ ديدگاه هاى ترامپ حداقل در مرحله شعار و در قسمت سياست خارجى تا حدودى با مواضع جمهورى اسلامى نسبت به ديدگاه هاى خانم كلينتون نزديكتر است، هرچند در مقام عمل معلوم نيست با توجه به سياست هاى كلان نهادهاى تصميم ساز امريكا بتواند به شعارهاى خودش پايبند باشد،

وأما او گفته: چرا پول هاى امريكا و ماليات مردم بايد صرف جنگ در كشورهاى ديگر شود؟

اوگفته: چرا بايد كارخانه هاى داخل امريكا تعطيل شود و كارگران انها بيكار شوند و بجاى ان با سرمايه گزارى امريكا در ساير كشورها چينى ها و غيره صاحب شغل شوند؟

اوگفته ، چرا بايد بدون حساب و كتاب از ناتو حمايت كنيم؟

اوگفته:روسيه و سوريه در حال مبارزه واقعى با داعش هستند ،چرا امريكا بر خلاف سياست انها عمل مى كند؟وى گفته مصمم است داعش را نابود سازد.

او گفته: عربستان و كره جنوبى تحت حمايت امريكا نفس مى كشند، بايد هزينه اين حمايت را بپردازند.

او گفته: از كردها بايد حمايت شود و اين موضوع براى تركيه گران تمام مى شود.

او گفته :يازده ميليون مكزيكى بصورت غيرقانونى وارد امريكا شده و منشاء مفاسد زيادى شده اند و بايد در مرز دو كشور ديوار كشيده شود.

هرچند ترامپ نامزد رياست جمهورى با ترامپ رئيس جمهور تفاوت هاى زيادى خواهند داشت و قطعاً نامبرده موفق نخواهد شد بسيارى از شعارهاى انتخاباتى خود را محقق سازد و در صحنه عمل ذوب در سياست هاى كلى نظام سلطه گر امريكا خواهد شد ولى همينكه بسيارى از مفاسد امريكا را افشا كرد و ثابت نمود رسانه ها كه تمام أفكار عمومى دنيا را شكل مى دهند يك سيستم بيمار و دروغگو و تحت تأثير پول و قدرت مى باشند، يك برگ برنده مى باشد، اينكه در دنيا هرجا اسم ايران مى آمد عباراتى نظير: گروگانگيرى، حقوق بشر، حمايت از تروريزم، بمب هسته اى و غيره به اذهان عوام تداعى مى شد تلاش مذبوحانه و مغرضانه همين رسانه هاى دروغ پرداز بود و بايد از اين فرصت جديد و با استفاده از مطالب مطروحه در مناظرات انتخاباتى درون حزبى و عمومى كانديداها در امريكا و با مستند سازى بويژه در فضاهاى مجازى نسبت به روشن شدن اذهان ساير ملل نسبت حقانيت ايران تلاش نماييم.

در ايران نبايد عده اى بخاطر شكست خانم كلينتون دلواپس و ماتم زده شوند يا عده اى از انتخاب ترامپ بخاطر انتقام از رقباى سياسى خود ذوق زده شده فرش قرمز پهن كنند، بلكه همگى با هوشيارى كامل سعى كنيم تهديدها را به فرصت تبديل نماييم.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *