به بهانه روز خبرنگار


همه ساله در روز ١٧ مرداد بمناسبت سال روز شهادت خبرنگار والا مقام، شهيد صارمى براى بزرگداشت و تجليل از ايشان و ساير فعالان عرصه خبر ،بعنوان روز خبرنگار نامگذارى شده است، در اين راستا نكات ذيل قابل امعان نظر است:

✅خبرنگار  همچون سرباز فداكارى از جوهر وجودش و سلاح قلمش همواره در ميدان مين قدم مى نهد تا جامعه را از خطرات آگاه سازد .

✅خبرنگار بايد بعنوان چشم و گوش و زبان جامعه عمل نمايد و صرفاً به انعكاس گزارش عملكرد ادارات كه وظايف ذاتى و قانونى آنهاست،بسنده نكنند.

✅خبرنگار بايد بدون حب و بغض و غرض ورزى ببيند و بنويسد.

✅چه زيباست كه مسؤلين ، همانقدر كه به استقبال تمجيد و تحسين و تملق گويى مى روند، كمى هم پذيراى نقد و انتقاد باشند. چرا كه جامعه بدون انتقاد ، مرده است

✅تمجيد و قدردانى از مقام خبرنگار نبايد فقط در حوزه شعار و برگزارى يك جلسه و تقديم لوح خلاصه شود ، بلكه بايد عملا و از عمق جان به جايگاه خطير و رسالت حساس خبرنگار واقف بوده و وجود آنها را برسميت بشناسيم .

✅در يك جامعه اسلامى، بر اساس آموزه هاى دينى، مسأله امر به معروف و نهى از منكر جايگاه ويژه اى دارد و وظيفه اصلى يك خبرنگار عمل كردن به اين دو فريضه مهم است.

✅يك خبرنگار،در حقيقت نقش يك آيينه را در جامعه ايفاء مى نمايد ، اگر نقدى مى كند بجاى تخطئه كردن وى و حمله ور شدن به آنها بايد در صدد اصلاح رفتار و عملكرد خود برآييم، چرا كه ” آيينه چون نقش تو بنمود فاش – خود شكن آيينه شكستن خطاست .

✅افتخار مى كنيم كه در مكتب امام صادق (ع) آموخته ايم كه : ” احب اخوانى الي من إهدى الى عيوبى ” بهترين برادران من كسانى هستند كه عيب هاى مرا به خودم هديه مى دهند، از اين جهت بايد قدردان يك خبرنگار نقاد باشيم .

✅المؤمن مرآت المؤمن – مؤمن بايد مثل يك آيينه ،خوب و بد طرف مقابل رابدون كم وزياد منعكس نمايد ، بنابراين هر مؤمنى بايد سعى كند آيينه مؤمن ديگر باشد و اين خلاصه عملكرد يك خبرنگار است .

✅امام على ( ع) در نامه اى به مالك اشتر توصيه فرمودند : ” حلقه اول اطرافيان تو بايد انسان هاى اصيلى باشند كه ضعف و مشكلات تراهمان لحظه اول تذكر بدهند و تو بايد چنين افرادى نزديك خود تعبيه كنى تا اين اتفاق بيفتد ” بنابراين بايد كليه مسؤلين و مديران،خبرنگارانى كه چنين روحيه اى داشته و مشكلات را همان لحظه نخست گوشزد مى كنند را از دوستان خود بدانند و در مقابل از نزديك شدن افراد متملق به گرد خود بپرهيزند . و تلخى برخورد صادقانه را بر شيرينى رفتار منافقانه ترجيح دهند

✅خداوند در قرآن كريم مى فرمايند:” قسم به قلم و آنچه كه مى نويسند ” اين خود بيانگر اهميت جايگاه نقش قلم و نوشتن نزد نويسندگان است و خبرنگار بايد اين آيه را آويزه گوش خود قرار دهد.

✅در قرأن كريم سوره اى بنام ” نبأء ” وجود داردكه بمعناى خبر است و كار انبياء نيز نوعى اطلاع رسانى و هدايت بشر است، با اين نگاه، خبرنگار در عرصه خطيرى گام نهاده است .

✅لازمه خبرنگار خوب بودن، داشتن علم و دانش و تجربه و جسارت و شجاعت است تا بتواند با سرعت،دقت و صحت كه سه ركن مهم در كار خبرى است  به رسالت خطير خود عمل نمايد.

✅مطبوعات بعنوان چهارمين ركن دموكراسى با كمك خبرنگاران مى توانند در زمينه هاى اطلاع رسانى و آگاهى بخشى و به روز كردن دانسته ها و اطلاعات عمومى و مردمى و فرهنگ سازى مطالبه گرى و جهت دهى و تنوير افكار عمومى، نقشى بى بديل داشته باشند

✅خبرنگار بايد در وادى نقد و انتقاد بيشتر اهتمام ورزد، شاخصه انتقاد، تنها به داشتن منطق و استدلال و پرهيز از توهين و تحقير و تخريب خلاصه مى شود

✅اداره فرهنگ و ارشاد اسلامى بايد بتواند نقش حمايتى و نظارتى و هدايتى خود را نسبت به خبرنگاران بخوبى ايفاء كند، تعداد خبرنگاران در سطح شهرستان عادلانه توزيع شوند، از خبرنگاران شجاع و غير متملق و رسانه هاى تأثير گذار قدردانى نمايد و در جهت تأسيس خانه خبرنگار بكوشد.

✅بنظر مى رسد بسيارى از مديران با حوزه وظايف مطبوعات و خبرنگاران آشنا نيستند، لازم اداره ارشاد قوانين مرتبط را خارج نويس كرده و براى همه ادارات ارسال نمايد.

✅ضرورت دارد شهر تاريخى و بافرهنگ نطنز ، حداقل يك كيوسك مطبوعاتى داشته باشد، سالهاست اين خواسته بسيار كوچك و جزيى در ارمغان منعكس شده ولى تا كنون شهردارى و ارشاد نتوانسته اند اقدام

مفيدى انجام دهند

بايد قبول كنيم كه يك جامعه زنده و پويا نياز به نقد دارد ولازمه رشد مديران به رسميت شناختن فرهنگ نقادى است و انجام اين مهم بعهده جامعه خبرنگارى است، از طرف نشريه ارمغان ، روز خبرنگار را به كليه فعالان عرصه خبر و اطلاع رسانى وهمكاران مطبوعاتى و رسانه هاى ديدارى و شنيدارى و مكتوب و مجازى تبريك مى گوييم

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *