حاشيه هاى سفر معاون رئيس جمهور به نطنز


بلاخره پس از مدتها انتظار و اعتراض مستمر مردم نسبت به فعاليت مخرب معادن، به همت نماينده دلسوز جناب دكتر صفارى نطنزى ، خانم دكتر ابتكار معاون رئيس جمهور و رياست محترم سازمان حفاظت محيط زيست وارد شهرستان نطنز شدند و همراه بانماينده مردم وتنى چند از مديران كل استان و مسؤلين شهرستان و مردم معترض از نزديك فجايع زيست محيطى معادن در طرقرود و اوره و كمجان را مشاهده نمودند و اما حاشيه هاى اين سفر:

✅ از شانس خوب مردم، امروز هوا كاملاً افتابى و صاف بود و به همين جهت هنگام عبور اين كاروان از معادن اوره و بر پاخاستن گرد و خاك گرانيت ناشى از معادن دكتر ابتكار به عمق فاجعه و اثرات مخرب اين غبار سمى كه حيات انسان و نبات و حيوان را بخطر انداخته پى برد.

✅ مسؤلين شهرستان و اعضاء شوراى تأمين و رؤساى محيط زيست و صنعت ومعدن و منابع طبيعى بخاطر إهمال در انجام وظيفه، بسيار شرمنده بودند و پاسخى نداشتند.

✅ معدن چيان نيز امروز بيكار ننشستند، از چند روز قبل مشغول ظاهر سازى بودند،رانندگان سنگ كش را تحريك كرده بودند كه مقابل دفتر نماينده تجمع كنند، به تريلر ها دستور داده بودند امروز ترددى نداشته باشند، ، گودرزى بادرودى كه معادنى در اوره و كمجان دارد از بقيه فعال تر بود ، گوسفند براى قربانى كردن آورده بودنددكتر ابتكار كه به شدت از اينگونه اقدامات متنفر است، هنگامى كه در كمجان با قربانى كردن گوسفند مواجه شد بلافاصله صحنه را ترك و گفت حالا فهميدم با چه كسانى روبرو هستيم.

✅ گودرزى بادرودى در حاليكه مسير معدن كمجان را پاكسازى كرده بود چندين بنر نيز نصب كرده بود، در يكى از انها به اشتغال١٠٠٠ نفر در معدن خود اشاره كرده بود درحاليكه اينموضوع كذب محض است در صورت صحت بايددرمعادن.

شهرستان حداقل ٥٠ هزار نفر شاغل باشند، ثانياً بر فرض صحت ، اين كارگران به هيچ وجه بومى نيستند و همين كارگران غير بومى باعث ناامنى روستاها و سرقت و مفاسد ديگر شده اند.

✅ معدنچيان گستاخى را بحدى رسانده بودند كه موضع طلبكارانه داشتند، رضا خواه مالك معدن اوره و گودرزى بادرودى مالك معادن كمجان و اوره و سروهى شيرازي كه مالك چند معدن است و برخى را اجاره داده از اين جمله اند، برخى از معدنچيان، مردم معترض را مورد تهديد و توهين قرار دادند.

✅ عبدالهى مالك معادن سرخ و سفيد و قرمز و نارنجى طرقرود ، از چند روز قبل مسير معادن را پاكسازى و تميز كرده بود، البته در جلساتى اعلام آمادگى براى تعطيل نمودن معادن خود كرده است، يكى از معدن داران اوره كه بومى است آماده تعطيل كردن معدن خود مى باشد.

✅ معدن تراورتن كمجان ، بنام ابيانه ثبت شده و فروخته مى شود ، اين موضوع باعث اعتراض مضاعف اهالى كمجان و ابيانه شده است، ابيانه محل تردد هزاران گردشگر است و تردد سنگ كش ها امنيت جاده باريك روستا را به شدت بخط انداخته  ضمن اينكه باعث نابودى روستاى زيباى كمجان شده اند.

✅ از بين شوراهاى شهر و روستا، فقط شوراى اوره فعال بود ، ازشورا و شهردار طرق بجز باقرى كسى حضور نداشت.

✅ دكتر ابتكار علاقه خاصى به لباس هاى محلى دارد، در اين بين حضور بانوان قهرمان كمجان در طرق و كمجان با لباس محلى بسيار چشم گير و اثرگذار بود.

✅ يكى از صحنه هاى بياد ماندنى اين سفر، ،حركت يك گله شكار از مقابل چشمان دكتر ابتكار در حوالى معدن گودرزى در كمجان بود كه ايشان را تحت تأثير قرار داد.

✅ آثار اين بازديدها بحدى بود كه دكتر ابتكار در جلسه شوراى ادارى كاشان كه بلافاصله بعد از نطنز شركت داشتند صراحتاً به آثار مخرب معادن در نطنز اشاره كردند.

✅ همكارى شوراى اسلامى اوره و دهيار و رضايى و مؤمن الحسينى بسيار چشمگير بود.

✅ سؤال دانش آموز نطنزى نفيسه رشيدى جزنى در اينكه درياچه اروميه قابل احياء است ولى چه كسى كوهستان تخريب شده كركس رابحال اول بازميگرداند؟دكتر ابتكار را شگفت زده كرد و در پاسخ مطالبه گرى مردم را راهگشا دانست.

✅ حضور اصغر صالح زاده عليايى رئيس حوزه رياست سازمان استاندارد دلگرم كننده بود، ضمن اينكه حضور مسؤلانه طرقى ها و كمجانى ها و اوره اى هاى مقيم تهران بسيار مؤثر بود.

✅ برخى پايگاه هاى خبرى زيركانه إلقاء مى كنند كه مردم معترض نسبت به اصل معدن مشكلى ندارند و فقط خواهان اجراى رأى شوراى عالى معادن مى باشند و از طرفى مى گويند قانون مشكل دارد ( يعنى معدندار مقصر نيست ) در حاليكه هر دو مورد مردود است ، مردم با كل معادن مشكل دارند، مگر مى شود معدنى فعال باشد ولى موجب تخريب و انفجارو نابودى محيط زيست و قنوات نشود، ضمن اينكه رأى شوراى عالى معادن فقط مربوط به معادن طرقرود است در حاليكه معادن اوره و كمجان بمراتب زيانبارترند، از طرفى با همين قوانين موجود نيز مى توان همه معادن  را تعطيل نمود.

✅ سرقت اب قنوات و چشمه ها توسط معدنچيان در اين سفر كاملا آشكار گرديد.

دكترابتكاراز زير مجموعه خود يعنى اداره محيط زيست نطنز و اداره كل استان به شدت گلايه مند بود.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *