شهرستان نطنز در سراشیبی سقوط


چهل پنجاه سال پیش شهرستان نطنز را با حال و روز این روزهای شهرستان مقایسه کنید!

☘ در اون سالهای نه چندان دور که وسایل نقلیه عمومی و خصوصی خیلی در دسترس همگان نبود و سطح دانش و تکنولوژی به میزان امروزی آن نبود روستاهای شهرستان در سرسبزی و دلپذیری و فراوانی محصولات کشاورزی و دامی درخشش خاصی داشتند بطوری که اهالی روستاها علاوه بر تأمین مایحتاج خود مقادیر متنابهی از آن را نیز به دیگر نقاط صادر می‌کردند.

☘ در اون سالها در هر سال زراعی چندین نوبت در زمینها کشت و زرع میشد و علاوه بر محصولات باغی مرغوب ، گندم و جو مورد نیاز نیز با همت اهالی از دل زمین می‌روئید و خودکفایی در حد اعلای خود بود ، وجود چند آسیاب آبی در هر آبادی می‌تواند شاهد این مُدّعا باشد و بس.

☘ انتظار غالب اذهان این است که با وجود انواع تکنولوژی ، بویژه گسترش تکنولوژی ارتباطات وضعیت کشاورزی و دامداری نسبت به گذشته‌های دور بهتر و کیفی‌تر شود اما چرا روستاهای شهرستان از یک صادر کننده‌ی به تمام معنا به یک وارد کننده‌ی تمام عیار در زمینه‌ی انواع مواد غذایی و فراورده‌های گوشتی تبدیل گشته‌اند؟؟؟ چرا؟

آیا تصاویر هوایی امروزی باغات روستاهای شهرستان را با تصاویر هوایی سی چهل سال پیش قیاس کرده‌اید؟

چرا باید تغییرات اقلیمی اینچنین محسوس و غیرقابل تحمل واقع شود؟

علت این زوال و نابودی چیست؟

چرا شهرستان نطنز در سراشیبی سقوط قرار گرفته است؟

آیا نقش مسئولین اجرایی و اداراتی نظیر منابع طبیعی ، محیط زیست ، منابع آب ، نوغان داری و جهاد کشاورزی را در این زوال و از هم گسیختگی می‌توان مثبت ارزیابی کرد؟

⭕️ شاید بتوان از سه عامل بعنوان مهمترین عوامل عدم پیشرفت شهرستان یاد کرد.

اولین عامل مخرب کشت و زرع سیاست های غلط دولت در مورد روستاها و وجود حیوانات موذی همچون گرازها در مناطق روستایست که…

دومین عامل وجود صنایع آب‌بر و هجوم مافیای معدنی در بسیاری از مناطق روستایی و شهری شهرستان است که بجز تخریب و نابودی منابع طبیعی هیچ چیز دیگری از خود به یادگار نمی‌گذارند.

سومین عامل و شاید خطرناکترین و مخربترین آنها در چند دهه گذشته و…. وجود برخی مدیران بی‌کفایت و بی‌لیاقت و شاید هم…..می‌باشد که به رغم وجود تکنولوژی‌های پیشرفته و وجود منابع غنی در حوزه‌های مختلف، شهرستان را از هر حیث دانسته یا ندانسته به قهقرا و زوال و نابودی هدایت کرده‌اند بطوری که در برخی از حوزه‌ها یا امیدی به بهبود وضعیت موجود نیست و یا اینکه زدودن خسارات وارده نیازمند صرف هزینه‌های گزاف و صبر و انتظاری طولانی است.

معادن در حال ویرانی نطنز و محیط زیست هستند و وقتی مردم خواستار تعطیلی آنها می شوند یکی از توجیهات تلخ مسولین در جهت فرار از پاسخگویی و پذیرش مسؤلیت این است که می گویند این معادن همگی از قبل مجوز داشته اند غافل از اینکه ساختمان متروپل و سد گتوند و سد سازی ها و اقدامات صورت گرفته در حریم دریاچه ارومیه و صدها مورد دیگر که موجب نابودی زندگی مردم و تخریب محیط زیست شده اند همگی مجوز داشتند
⭕️ با وجود خطاهای کلان مدیریتی در واگذاری انفال و منابع طبیعی بیش از حد و توان منطقه به مافیای معدنی آنهم در منطقه حفاظت شده کرکس آنچه مایه تعجب و حیرت است اینکه هنوز نیز زمزمه‌هایی از تمدید مجوز بهره‌برداری بسیاری از معادن و حتی واگذاریهای جدید در برخی مناطق به گوش می‌رسد، گویا باید از شر برخی مدیران نالایق و بی‌کفایت که منافع اصحاب ثروت را بر منافع و مصالح عمومی ترجیح می‌دهند به درگاه احدیت پناه جست و البته با توکل به خدا و امید به فهم و بصیرت و غیرت اهالی شهرستان مانع از هرگونه خبط و خطای دیگر در این زمینه شد.

به نظر شما نقش نمایندگان مردم در شوراهای روستایی و شهری و نمایندگی مجلس در بهبود شرایط موجود و یا کمک به زوال و نابودی شهرستان را چگونه می‌توان ارزیابی نمود؟؟؟
نقشی سازنده یا مًخرب؟؟؟
کدامیک؟؟؟

یادداشت وارده

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *